MURSHID
TABARUK
ADAPUN
bagi Murshid Tabaruk, dia telah diberikan kebenaran untuk mengajarkan zikir dan
mentalqinkan zikir pada lidah murid. Dia mengajar untuk mengingati dan menyeru
Allah dan bagaimana untuk menuruti perintah-perintah Allah. Dia memberikan
langkah pertama atas jalan Tariqat. Dia mengajarkan sebutan Kalimah Allah
kepada murid dan membina jambatan perhubungan antara hati murid dengan Allah
Subhanhu Wa Ta’ala.Dengan mengamalkan zikir yang diberikan, murid akan
diperlihatkan tandatandakebesaran Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Jika murid masih
belum dapat menyaksikanNya, dia belum mencapai ke tingkatan yang ingin
ditunjuki oleh Murshid. Murshid perlu mengajarkan ayat-ayat Al-Quran, sebutan
Nama-Nama Allah dan lafaz-lafaz Selawat. Dia akan memberikan ayat-ayat atau
Nama-Nama Allah dan lafaz-lafaz Selawat yang tertentu kepada murid dengan
jumlah bilangan yang tertentu untuk diamalkan menurut kemampuan dan keperluan
seseorang murid.
Murshid
Tabaruk mestilah memiliki ilmu dan daya untuk memuji dengan segala jenis pujian
dan sanjungan serta pensucian kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala baik secara
lisan mahupun secara diam. Dia mengenali Tasbih sekelian kejadian ciptaan Allah
Subhanahu Wa Ta’ala dan apakah Tasbih yang diperlukan oleh tubuh badan dan
ruhani muridnya. Dia juga mengetahui Tasbih yang dilakukan secara sedar mahupun
yang tidak sedar oleh sekelian makhluk ciptaan Allah hatta kepada orang
Islam
dan yang bukan Islam.
Dia
menerima limpahan ilmu Kenabian dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala berkenaan apa
yang sedang berlaku pada makhluk Allah di Alam Dunia dan di Alam Barzakh. Dia
mengenali tentang hakikat Jin dan yang berkaitan dengannya, tentang tipu
dayanya, ancaman Allah ke atas mereka dan bagaimana untuk menghindari gangguannya.
Dia juga mengetahui bagaimana untuk setiap Manusia dan Jin agar dapat keredhaan
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan apakah amalan yang akanmembukakan pintu untuk
mereka mencapai dan memperolehi keberkatan dari
Hadhrat
Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Murshid hendaklah mewarisi
pengetahuan yang Allah Subhanahu Wa Ta’alatelah limpahkan kepada Nabi Adam ‘Alaihissalam
tentang nama-nama makhluk ciptaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan memperdalami
ilmu pengetahuan. Diahendaklah mengenali nama-nama Para Malaikat yang
berdamping dengan manusia dan waktu pertukaran para malaikat tersebut iaitu
selepas Subuh sehingga terbitmatahari dan selepas Asar sehingga sebelum Maghrib
serta waktu turunnya para malaikat ke langit dunia iaitu ketika sebelum
terbitnya Fajar. Ini merupakan waktuwaktu yang terbaik untuk melakukan awrad
zikir. Waktu di antara Maghrib dan Isya, sesudah Isya sehingga sebelum Subuh,
waktu Dhuha dan waktu di antara Zohor dan Asar adalah antara masa yang baik
untuk melakukan awrad zikir.
Murid
hendaklah sentiasa memerhatikan waktu-waktu tersebut untuk melakukan zikir
kerana dapat berserta dengan Para Malaikat Muqarrabin mengingati Zat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Dengan memelihara awrad zikir, ianya dapat membina
perhubungan di antara diri murid dan Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
menerusi Syeikh Murshid. Hubungan murid dengan Murshidnya hendaklah kuat dan
kukuh kerana menerusi Murshidnyalah murid itu diperkenalkan tentang Hakikat
Nabi dan Hakikat Kenabian.
Dengan
berzikir menyebut nama Allah dan berselawat seperti yang diberikan oleh Murshid
akan dapat membina jambatan antara diri murid, Syeikh, Para Masyaikh, Nabi
Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan seterusnya ke Hadhrat Allah Subhanahu
Wa Ta’ala. Pada tahap pertama, murid murid melakukan sebutan zikir Allah Allah
sebanyak 5000 kali menurut kaifiyat zikir dengan lidah hati pada latifah Qalb
sehari semalam dan Selawat serta Istighfar sebanyak 500 kali. Zikir ini
dilakukan tanpa menggerakkan lidah dengan menongkatkannya ke langit-langit.
Pada tahap seterusnya apabila murid menunjukkan kesungguhan, zikir Allah Allah
hendaklah dipertingkatkan sehingga 24 000 kali dan Selawat sebanyak 1000 kali
sehari semalam.
Hadhrat
Syeikh ‘Abdullah Daghistani Rahmatullah ‘alaih pernah mengatakan bahawa,“Kamu
harus sentiasa memerhatikan tiga perkara ini di dalam kepala yakni tiga peraturan
pada setiap masa untuk maju di dalam Tariqat iaitu:
1.
Jika
aku memberi kamu penyodok pecah dan menyuruh kamu menggali sehingga ke perut
bumi untuk mencari permata, hendaklah kau menggalinya tanpa bertanya kenapa dan
memberi sebarang alasan. Teruskan saja menggali.
2.
Jika
aku memberi kamu baldi dan berkata kosongkan lautan itu, jangan tanya sama ada ianya akan habis atau
mempertikaikan yang ianya mustahil untuk mengosongkan lautan hanya dengan
baldi. Hendaklah kau lakukan saja kerana jika datang dalam fikiranmu yang
pekerjaan itu mustahil atau tidak berfaedah maka kau gagal dalam ujian dan
perlu memulainya semula.
3.
Jika
aku memberitahu pada semut yang rezekinya ada di Timur dan ada diBarat, dia
akan terus saja berjalan. Murid perlu bersikap seperti semut, jangan kau
gunakan akalmu untuk memahami bagaimana kau akan memperolehi rezekimu. Teruskan
berjalan, jika kau mati dalam berusaha, kau mati dalam penyerahan.”
MURSHID
TAZKIYAH
MURSHID
Tazkiyah membimbing murinya dalam penyucian hawa nafsu dan tabiat yang tidak
baik yang disebut sebagai Tazkiyatun Nafs. Bagaimanakah untuk seseorang itu
membersihkan dirinya dari godaan hawa nafsu jika dia tidak mengenali hakikat nafsu
dan tingkatan-tingkatannya? Sepertimana yang diketahui terdapat tujuh
tingkatan
nafsu iaitu:
1.
Nafsu
Ammarah - Pada tingkatan ini keakuan seseorang itu berada pada tahap kehaiwanan
iaitu pada kedudukan yang rendah, tidak mengenali hakikat diri dan tidak
mengenal hakikat Tuhan, boleh menjadi lebih buas dari binatang dan sentiasa
mengingkari perintah-perintah Allah Subhanahu WaTa’ala. Tahap nafsu ini berada
pada tingkatan yang rendah dan perlu disucikan dengan Taubat dan Istighfar
untuk menuju pada tingkatan yang lebih tinggi supaya dimuliakan oleh para
Malaikat. Apabila nafsu Ammarah ini dapatdikuasai sepenuhnya, peribadi manusia
itu akan menjadi lebih baik dari para Malaikat setelah dia menjalani latihan
penyucian diri di bawah asuhan seorang Murshid yang sempurna. Nafsu Ammarah
sentiasa mengajak diri mengingkari Allah dan Rasul, menurut ajakan Syaitan,
bergelumang dengan dosa-dosa besar dan maksiat, bertabiat dan bertingkah laku
buruk, bernafsu seperti haiwan yang buas. Sentiasa memuaskan kehendak hawa
nafsu dan bersikap mementingkan diri sendiri.
2.
Nafsu
Lawammah - Pada tingkatan ini keakuan seseorang itu berada pada tahap mula
menyedari keingkaran dan sifat buruk yang ada pada dirinya dan berasa menyesal
apabila melakukan perbuatan yang buruk dan tidak baik. Dia mula untuk berasa
bersalah kerana menurut keakuan dirinya semata-mata dan lebih mementingkan diri
sendiri. Dia akan melakukan Taubat dan Istighfar tetapi akan kembali kepada perlakuan
dosa dan maksiat kepada Allah dan Rasul. Kesedarannya baru terbit tetapi tidak
kukuh. Dia perlu menjalani latihan untuk menerbitkan rasa kesedaran dan
insaf pada setiap masa serta menyerahkan dirinya kepada Allah Subhanahu Wa
Ta’ala kerana jika tidak, dia akan kembali terjerumus kedalam kancah keburukan.
3.
Nafsu
Mulhammah - Pada tingkatan ini keakuan seseorang itu berada pada tahap yang
lebih kerap menyesali dirinya kerana mengingkarihukum dan perintah Allah dan
Rasul, kesedaran untuk insaf semakin bertambah tetapi masih belum mampu
meninggalkan perbuatan dosa dan maksiat. Dia belum menyerahkan dirinya
bulat-bulat kepada Allah kerana keakuan dirinya belum Fana atau dimatikan.
Walaubagaimanapun keinginan untuk kembali sepenuhnya kepada Allah terasa amat
dekat. Dengan latihan keruhanian dan asuhan Murshid dia akan berjaya mematikan
keakuannya. Kerana itu amat enting bagi Murid untuk mendapat bimbingan Murshid kerana seseorang itu tidak akan mampu
mencapai penyucian Nafsu Mulhammah ini dengan bersendirian melainkan melalui
seorang Murshid secara zahir dan batin. Dia perlu berzikir dengan kalimah Ismu
Zat iaitu Allah Allah sebanyak-banyaknya di dalam hati sehingga terbit
ketenangan.
4.
Nafsu
Mutmainnah - Pada tingkatan ini keakuan seseorang itu berjaya mencapai Fana.
Dia berjaya mematikan keakuan dirinya dan menyerahkan dirinya kepada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Apabila keakuan dimatikan maka akan lahirlah Bayi Maknawi
dari diri insan. Insan bersifat pelupa dan apabila keakuan insan itu dimatikan
maka akan lahirlah daripada dirinya, dirinya yang sebenar yang diertikan oleh
Hadhrat Syeikh Abdul Qadir Jailani sebagai Tiflul Ma’ani yakni Bayi Maknawi.
Pada tahap ini keimanan seseorang itu menjadi semakin teguh dan kukuh. Dia
perlu mendawamkan zikir kalimah Ismu Zat pada setiap Latifah sehingga sempurna
Sepuluh Lataif dan kekal dalam Syuhud. Ruhnya berjaya mencapai ketenangan pada
Nafsu Mutmainnah dengan berkat limpahan dan asuhan Murshid.
5.
Nafsu
Radhiyah - Pada tingkatan ini keakuan seseorang itu telah diserahkan sepenuhnya
kepada Allah dan dia redha dengan apa jua yang datang dari Allah. Tidak
mementingkan apa yang telah berlaku dan apa yang akan berlaku. Dia menumpukan
kesedarannya pada Kehadiran Zat Yang Suci pada setiap masa. Dia hanya
menjadikan Allah sebagai maksud dan sentiasa menuntut keredhaan Allah. Dia
sentiasa merasakan dirinya lemah di hadapan Allah dan sentiasa bergantung penuh
kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Dia mengetepikan segala kepentingan Dunia dan
Akhirat demi Allah Ta’al a semata-mata
6.
Nafsu
Mardhiyah - Pada tingkatan ini keakuan seseorang itu telah tenggelam dalam
lautan Syuhud. Dia menyaksikan Kebesaran Allah dengan cahaya Musyahadah dan mencapai ‘Irfan. Dia berenang
di lautan Makrifat mengenali hakikat diri dan hakikat Tuhannya. Ruhnya telah
aman damai di sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan jiwanya menjadi lembut
terhadap sesama makhluk dan zahirlah akhlak yang baik serta mulia dari dirinya.
7.
Nafsu
Kamiliyah - Pada tingkatan ini keakuan diri seseorang itu telah mencapai
penyucian yang sempurna dan berjaya menjadi insan yang sempurna dengan menuruti
segala Sunnah Baginda Nabi Muhammad Rasulullah sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang
mana merupakan insan yang paling sempurna. Zahir mereka bersama manusia di
dalam khalayak ramai dan menghadiri majlis mereka namun batin mereka sentiasa
dalam keadaan berjaga-jaga memerhatikan limpahan Faidhz dari Allah Subhanahu Wa
Ta’ala. Zikir mereka pada tingkatan ini adalah sentiasa bermuraqabah.
Penyerahan mereka sempurna dan Allah menzahirkan Tanda-Tanda KekuasaanNya menerusi
hamba tersebut. Dia menyerah kepada segala ketentuan Taqdir dan melaksanakan
kewajibannya sebagai hamba dengan sebaik-baiknya. Ini merupakan tingkatan para
Nabi dan Rasul ‘Alaihimussolatu Wassalam dan inilah merupakan tingkatan Para
Sahabat Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in dan inilah merupakan tingkatan sekelian
Wali Qutub.
Apakah
bentuk peperangan yang paling berkesan untuk memerangi hawa nafsu sehingga
seseorang Murid itu dapat mengawal dan menguasai hawa nafsunya? Murshid
Tazkiyah akan membimbingnya dalam penaklukan tersebut. Hadhrat Baginda Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menyifatkan peperangan melawan hawa
nafsu tersebut sebagai suatu jihad yang besar sepertimana yang termaktub di
dalam Hadits bahawa sekembalinya Baginda dan Sahabat-Sahabatnya dari suatu
peperangan yang besar, Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah Sallallhu ‘Alaihi
Wasallam bersabda bahawa, “Kita kembali dari jihad yang kecil dan menuju kepada
jihad yang besar.” Para Sahabat bertanya, “Apakah ada peperangan yang lebih
besar dari ini wahai Rasul? Dengan memerangi orang kafir pada Jalan Allah dan
mengharapkan syahid?” Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
'Alaihi Wasallam menjawab, “Mujahadatun Nafs,” yakni peperangan melawan hawa
nafsu. Ianya disifatkan sebagai suatu perang yang besar kerana dalam perang
yang zahir musuh dapat di kenali dan dilihat manakala dalam perang batin, hawa
nafsu itu tidak dapat dilihat dan ia tidak akan memberitahu bahawa ia adalah
musuh di dalam diri. Kehendak nafsu adalah datang dan pergi melalui mulut dan
keluar menerusi kemaluan.
Hadhrat
Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang mafhumnya,“Barangsiapa
yang dapat menjamin memelihara apa yang di antara kedua bibirnya dan apa yang
ada di antara kedua kakinya, maka aku akan menjaminkan untuknya Syurga.” Jihad
Nafs adalah bagi menguasai segala kehendak nafsu yang ada di mulut dan kemaluan
dan yang di antara keduanya seperti kehendak berkata perkataan yang sia-sia,
keinginan menghidu, mendengar dan melihat serta apa yang dapat menyedapkan
tekak dan perut serta kemahuan Syahwat. Hawa Nafsu tidak akan membiarkan kita
memeranginya dan ia akan terus memerangi kita. Lidah akan terus menginginkan
makanan yang sedap dan lazat. Syeikh hendaklah menyuruh muridnya mengusahakan
makanan yang halal dan bersederhana dalam makan minum dan berpakaian. Lidah
juga perlu diawasi dari berkata-kata yang tidak baik seperti mencaci maki,
mencarut, menipu, menaburkan fitnah dan mengumpat. Kesemuanya itu merupakan
helah dan tipu daya dari Syaitan. Tugas Murshid Tazkiyah adalah bagi menumpaskan
musuh di dalam diri iaitu Nafs, Hawa, Syaitan dan Dunia dengan menunjukkan
jalan dan kaedah peperangan iaitu dengan menuruti jejak langkah Hadhrat Baginda
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Keempat-empat musuh tersebut
ada pada setiap manusia tidak terkecuali walaupun Nabi Muhammad Sallallahu
‘Alaihi Wasallam. Murshid hendaklah sentiasa berjaga-jaga dari serangan
keempat-empat musuh tersebut dan mengajarkan muridnya untuk memerangi
musuh-musuh tersebut dengan menuruti amalan Sunnah Hadhrat Baginda Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menerusi lafaz zikir dan doa-doa Masnun serta
amalan perlakuan Sunnah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dengan ikhlas dan istiqamah. Murshid perlu mengetahui tentang hukum
Fiqah dan mengetahui tentang sejarah
kehidupan Para Imam Mujtahidin seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’i
dan Imam Ahmad Hambali dan pendapat-pendapat mereka dalam pengamalan Syari’at.
Murshid perlu berpegang kepada salah satu mazhab Syari’at dan mampu menurutinya
dengan baik serta dapat menunjukkan pengamalan Syari’at yang betul kepada para
muridnya.
Murshid
Tazkiyah akan mengajarkan zikir LA ILAHA ILLA ALLAH iaitu zikir Nafi Itsbat
kepada muridnya bagi mengenepikan Nafs yang buruk dan memasukkan cahaya
sifat-sifat Allah ke dalam diri murid. Dia membina Tauhid yang sempurna dalam
diri para muridnya sehingga mereka dapat mengingati Hadhrat Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dan seterusnya dapat melihat tanda-tanda kebesaran Allah Subhanahu Wa Ta’ala
walau di mana jua mereka berada. Adapun tanda kebesaran Allah yang paling agung
adalah Hadhrat Sayyidina Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Dengan penyaksian ini akan membawa murid itu kepada hakikat sebenar pengucapan
dua kalimah syahadah iaitu: Asyhadu An La Ilaha Illa Allahu Wa Asyhadu Anna
Muhammadan ‘Abduhu Wa Rasuluhu.
Terjemahan:
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi
Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah hambaNya dan RasulNya.
“Para
‘Ulama adalah pewaris Para Anbiya”. Murshid yang benar akan dapat hadir dalam
mimpi muridnya dengan kehendak Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk memberikan
sesuatu petunjuk kepada murid. Murshid membimbing muridnya untuk melakukan
zikir dalam nafas yakni setiap nafas yang keluar dan masuk hendaklah dalam
kesedaran bahawa Allah yang menguasai pernafasan kita dan Dia boleh
menghentikan pernafasan kita pada bila-bila masa yang Dia kehendaki. Murid
perlu menyedari hakikat ini agar pada setiap saat menerusi keberkatan Syeikh
Murshidnya yang diperolehi dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam, murid itu dapat mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalam
setiap nafasnya iaitu pada masa udara disedut masuk dan pada masa ianya
dihembus keluar. Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih menegaskan bahawa
hendaklah mengingati Allah pada setiap kali keluar masuk nafas dan di antara
keduanya yakni masa di antara udara disedut masuk dan dihembus keluar dan masa
di antara udara dihembus keluar dan disedut masuk. Kebanyakan dari kita
menganggap pernafasan adalah suatu perkara yang berlaku dengan sendiri dan di
luar kawalan kita tanpa sedar.
Kita
berdiri, berbaring, berjalan, duduk, bercakap, makan dan minum sambil bernafas
dan kita tidak menyedarinya. Kita tidak mengingati pergerakan keluar masuk nafas
melainkan jika kita sedang menyelam di dalam lautan maka barulah kita akan ingat
kepada nafas dan timbul di permukaan air untuk mengambil udara. Murshid
Tazkiyah akan menjadikan Muridnya sentiasa sedar bahawa diasedang tenggelam di
dalam lautan dan tenaga yang diperolehinya keluar dan masuk itu adalah menerusi
Qudrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Kemudian dia akan ingat sebutan Allah Allah di
dalam setiap nafas ketika keluar dan masuknya udara lalu dia akan terus mengingati Allah menerusi
Sifat-SifatNya atau menerusi Nama-NamaNya menurut hari, masa dan keadaan yang
tertentu. Setiap kali kita menyedut udara masuk ada sepuluh Malaikat yang
mengiringi nafas tersebut dan setiap kali kita menghembuskan udara keluar ada
sepuluh Malaikat yang mengiringi nafas tersebut. Menurut Para Masyaikh, setiap
Malaikat diciptakan oleh Allah dari cahaya yang berbeza dari Cahaya Allah.
Sembilan persepuluh adalah dari cahaya Nur Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
dan sepersepuluh lagi adalah dari cahaya penciptaan yakni dari Bahrul Qudrah
yakni Lautan Kekuasaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Para
Auliya menyatakan bahawa manusia dikurniakan dua puluh empat ribu nafas dalam
dua puluh empat jam. Setiap nafas yang keluar masuk perlulah disertakan dengan
Zikirullah dan ianya hanya dapat diperolehi menerusi talqin Murshid Tazkiyah.
Kerana itu Para Masyaikh menyuruh Para Murid untuk berzikir Allah Allah sebanyak
dua puluh empat ribu kali sehari semalam. Jumlah tersebut akan meningkat kepada
tujuh puluh ribu kali sehari semalam dan seterusnya sehingga mencapai tujuh ratus
ribu dalam sehari semalam. Jumlah itu akan terus meningkat kepada Para Auliya Allah
sehingga mencapai tujuh juta bahkan sehingga mencapai tujuh puluh juta kali dalam
sehari semalam. Nafas yang disucikan akan bergerak seperti cahaya. Setiap nafas
kita tanpa disedari adalah keluar dan masuk dengan tasbih Zikirullah seperti Huwa,
Hu, Ya Hu, Ha, Hi, His, Him, Ah, Aa, Ii, Uu dan Hayy yang mana kesemua tasbih
zikir tersebut adalah merujuk kepada Zat Dia Yang Ghaib dan Maha Hidup, yang
mana zikir tersebut berada dalam Rahsia Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
MURSHID
TASFIYAH
MURSHID
Tasfiyah adalah pada tingkatan ketiga mengatasi kedudukan Murshid Tabaruk dan
Tazkiyah kerana dia telah mencapai kedudukan-kedudukan tersebut. Mereka tiada
keinginan terhadap duniawi dan amat zuhud terhadap Dunia. Mereka makan dan
minum hanya sedikit dan kehidupan mereka senantiasa dalam ibadah dan memberi
petunjuk kepada manusia. Mereka juga zuhud terhadap kehidupan Akhirat yang mana
Syurga bukanlah menjadi matlamat mereka yang hakiki. Kepada orang awam, Jannatul
Khuld Syurga yang kekal sentiasa menjadi matlamat mereka namun bagi Para Auliya
Allah, Syurga bukanlah menjadi keutamaan matlamat mereka bahkan matlamat mereka
adalah maksud yang satu iaitu Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Segala sesuatu selain
Allah tiada erti bagi mereka. Mereka tiada lagi cinta dan cenderung dengan
makhluk. Cinta mereka hanyalah terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Bagi mereka
Dunia dan Akhirat adalah sama sahaja tanpa meletakkan sebarang harapan untuk
kedua-dua kehidupan tersebut. Maksud dan harapan mereka hanyalah Allah. Mereka
sentiasa ingat akan pengertian dan maksud kata-kata “Ilahi Anta Maqsudi Wa
Ridhaka Matlubi.” Mereka mampu menarik perhatian pengikutnya bukan dengan
kata-kata bahkan menerusi Jazbah dan tenungan Batin.
MURSHID
TARBIYAH
MURSHID
Tarbiyah menduduki kedudukan yang tertinggi di kalangan ‘Alim ‘Ulama dalam
memberikan bimbingan kepada Ummah. Mereka menduduki maqam Pewaris Nabi. Kesemua
ilmu pengetahuan yang ada pada Para Wali adalah sekadar setitis dari lautan ilmu
Hadhrat Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang mana telah
dibukakan kepada sekelian Para Wali. Bayangkanlah betapa luasnya ilmu yang
Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah kurniakan kepada Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Murshid Tarbiyah adalah mereka yang
telah menjalani kehidupan Ruhaniah dalam tempoh yang cukup lama dan telah
berjaya mencapai hakikat kehidupan dan mensahihkan kebenaran dari Allah dan
Rasul dan membenarkan segala pengetahuan tentang Ilmu Yaqin, ‘Ainul Yaqin dan
Haqqul Yaqin. Mereka telah melepasi kedudukan Murshid Tabaruk, Murshid Tazkiyah
dan Murshid Tasfiyah. Ketiga-tiga tahap Murshid tersebut boleh ditemui
dikalangan Tariqat-Tariqat yang lain namun Murshid Tarbiyah hanya terdapat di
dalam Silsilah Naqshbandiyah. Murshid Tarbiyah adalah pembimbing Ruhani yang
mendidik Para Muridnya.Dia adalah seorang yang lengkap Syari’at, Tariqat, Ma’rifat
dan Hakikat serta mencapai tahap Mujtahid Mutlaq dalam Ilmu Syari’at dan
Hakikat dan dikurniakan kekuasaan untuk memutuskan sesuatu keputusan yang
penting berkaitan hukum ahkam bagi Ummat Islam atau disebut sebagai Tawkil
Asy-Syamilah.
No comments:
Post a Comment