APA
yang penting bagi seseorang murid adalah menjaga dan memelihara
adab terhadap Syeikhnya baik ketika berada bersama-sama Syeikh mahupun ketika berjauhan,
secara Zahir mahupun secara Batin. Antara adab-adab yang utama ialah menyerahkan
segala urusan Keruhanian dirinya secara mutlak kepada kebijaksanaan Syeikhnya.
Para Masyaikh mengatakan bahawa sesiapa yang berkata kepada gurunya “Tidak”
maka dia selamanya tidak akan berjaya di dalam perjalanannya
menuju Tuhan.
Menurut
Hadhrat Shah Abdullah Ghulam Ali Rahmatullah ‘alaih, seseorang Murid adalah dia
yang mempunyai keinginan yang membakar di dalam dadanya untuk mencintai Allah
Subhanahu Wa Ta’ala dengan perasaan kecintaan yang tidak dapat diungkapkan
dengan kata-kata. Dia menghabiskan masa malamnya dengan bersolat Tahajjud,
berjaga sambil mengalirkan air mata mengenangkan kegagalan dan kelemahan yang
telah dilaluinya dengan perasaan malu. Dia sentiasa berasa takut kepada
Tuhannya terhadap perkara-perkara yang akan dilakukannya. Murid hendaklah
berusaha menjauhkan dirinya dari segala tipu daya Duniawi, berasa menyesal dan
malu atas dosa-dosa yang telah dilakukannya dan mula membahagi-bahagikan
masanya untuk melakukan amalan-amalan kebaikan.
Hendaklah
sentiasa bersabar dalam setiap hal dan keadaan, sentiasa memaafkan kesalahan
orang lain dan redha dengan Taqdir ketentuan Allah Subhanahu Wa Ta’ala Setiap waktu hendaklah mengiktiraf akan
kelemahan diri sendiri dan bersangka baik terhadap sekelian makhluk dan
menganggap mereka tidak melakukan sebarang kesalahan. Dalam setiap nafas
hendaklah sentiasa mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan menganggap
bahawa ini merupakan nafasku yang terakhir. Jauhkan diri dari kelalaian,
berbual kosong, berbalah-balahan, bergaduh dan bertengkar. Jangan menyakiti
hati orang lain kerana hati merupakan rumah bagi Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Hendaklah menceritakan tentang kebaikan dan kebajikan Para Sahabat Radhiyallahu
‘Anhum menurut apa yang dinyatakan di dalam Hadits-hadits. Hendaklah diam
terhadap ikhtilaf yang timbul di kalangan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum
kerana itu adalah lebih baik.
Menurut
Hadhrat Imam Al-Ghazali Rahmatullah ‘alaih, “Dan hendaklah Murid itu berpegang
sepenuhnya kepada Syeikhnya sebagaimana seorang buta berpegang kepada
pemandunya semasa dia berjalan di tepi sungai, iaitu dia menyerahkan kesemua
sekali urusannya kepada Syeikhnya.” Selanjutnya beliau menyatakan tentang
kewajipan Murid memberi penghormatan kepada Syeikh secara Zahir dan Batin.
Penghormatan Zahir dapat dilakukan dengan cara:
1.
Janganlah Murid mendebat dan membantahinya, juga jangan menolak hujjah
yang dibawanya sekalipun ternyata kepada
kamu kesilapannya.
2.
Janganlah menonjolkan diri di hadapannya dengan mengembangkan hamparan
sejadah kecuali jika kamu menjadi Imam
Solat. Sebaik-baiknya apabila selesai
Solat tinggalkan sejadah dengan segera
sebagai menjaga tata tertib terhadapnya.
3.
Janganlah banyak bersolat sunat nafilah di hadapan Syeikh.
4.
Hendaklah kamu melakukan suruhannya mengikut kemampuan kamu.
5.
Janganlah kamu bersujud kepadanya atau kepada selain daripada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala kerana perbuatan murid
yang sedemikian adalah kufur.
6.
Hendaklah kamu mengikuti dengan bersungguh-sungguh perintahnya,
sekalipun pada zahirnya kelihatan seolah
menderhakai Allah Subhanahu Wa
Ta’ala
Penghormatan
Batin pula dapatlah dilakukan oleh Murid dengan cara berikut:
1.
Bahawa setiap perkara yang disampaikan oleh Syeikh kepada kamu secara
Zahir itu janganlah kamu membantahinya
secara Batin. Kalau tidak, berertilah
kamu bersifat munafiq.
2.
Kalau kamu tidak mampu melaksanakan perkara seperti di atas, maka
hendaklah kamu buat sementara waktu
mengundurkan diri daripada
mendampinginya sehinggalah kamu dapat
menyesuaikan Batin dengan Zahir
kamu sendiri. Ini adalah kerana tidak ada
gunanya persahabatan di samping
keingkaran
terhadap orang yang sama pada masa yang sama pula.
Apabila
Murid sentiasa mendapat perhatian Syeikh, dia akan sentiasa mendapat limpahan
dari Allah yang tiada penghujungnya, dia akan mengenali hakikat kewujudan
dirinya. Itu merupakan tanda penerimaan Syeikh terhadap Murid dan juga merupakan
tanda penerimaan Allah Ta’ala, penerimaan Hadhrat Nabi Muhammad Salallahu ‘Alaihi
Wasallam dan penerimaan sekelian Hadhrat Para Masyaikh Qaddasallahu Asrarahum.
Dengan ini Murid akan memperolehi limpahan Faidhz dari Hadhrat Allah Subhanahu
Wa Ta’ala menerusi Hadhrat Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan
sekelian Para Masyaikh di dalam Silsilah menerusi Syeikhnya.
Jika
Murid mengenepikan Adab, dia tidak akan mendapat manafaat yang besar dari
Syeikhnya. Memuliakan Para ‘Alim ‘Ulama dan Para Masyaikh adalah suatu kewajipan
yang besar bagi Ummat kerana Para ‘Ulama adalah pewaris Para Nabi. Firman Allah
Subhanahu Wa Ta’ala dalam Surah Fathir ayat 32:
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ
اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ
وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ
"Kemudian
Kitab itu Kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami,
lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri dan
di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada orang-orang yang berlumba dalam
melakukan kebaikan dengan izin Allah, yang demikian itu adalah karunia yang amat besar."
Yang
dimaksud dengan orang yang menganiaya dirinya sendiri ialah orang yang lebih banyak kesalahannya daripada
kebaikannya, dan pertengahan ialah orang orang
yang kebaikannya sebanding dengan kesalahannya, sedang yang dimaksudkan dengan orang-orang
yang lebih dahulu dalam berbuat kebaikan ialah orang-orang yang kebaikannya amat banyak dan amat
jarang berbuat kesalahan.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman di dalam Al-Quran Surah Fathir pada ayat 28,
وَمِنَ
النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ إِنَّمَا
يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
"Dan
demikian pula di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatangbinatang ternak ada yang bermacam-macam
warnanya dan jenisnya. Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hambaNya,
hanyalah Para ‘Ulama. Sesungguhnya
Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."
Di
antara hamba Allah, yang takut kepadaNya hanyalah Para ‘Ulama. Yang dimaksud dengan
'Ulama dalam ayat ini ialah orang-orang yang mengetahui kebesaran dan kekuasaan Allah dan
kemuliaan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang mafhumnya, “ ‘Ulama adalah pewaris Para Anbiya kerana mereka memiliki ‘Ilmu.
Seluruh penghuni
langit mencintainya dan penghuni lautan memohon keampunan bagi mereka sehingga Hari Qiyamat.”
No comments:
Post a Comment