Bagi Para Abdal terdapat istilah-istilah yang khas. Hadhrat Syeikh ‘Ali Bin ‘Utsman Al-Hujwiri Rahmatullah ‘alaih
menyatakan di dalam kitabnya Kashful Mahjub bahawa, menurut Hadhrat Syeikh Abu ‘Abdullah Muhammad Bin ‘Ali
Al-Hakim Al-Tirmizi Rahmatullah ‘alaih, ada terdapat seramai empat ribu Wali
yang sentiasa hidup di dunia ini dan tidak dapat diketahui oleh orang ramai
kerana mereka dilindungi dan disembunyikan oleh Allah Ta’ala, dan mereka tidak
mengenal antara satu dengan yang lain. Beliau menyatakan lagi bahawa terdapat
tiga ratus orang yang bergelar Akhyar, empat puluh orang yang bergelar Abdal,
tujuh orang yang bergelar Abrar, empat orang yang bergelar Awtad, tiga orang
yang bergelar Nuqaba dan seorang yang bergelar Qutub dan Ghauts. Mereka yang termasuk
dalam golongan tersebut itu adalah mengenali diri mereka antara satu sama lain.
1. Wali Abdal
2. Wali Abrar
3. Wali Akhyar
4. Wali Aqtab
5. Wali Autad
6. Wali ‘Imad
7. Wali Ghauts
8. Wali Mufradan
9. Wali Maktuman
10. Wali Nujaba
11. Wali Nuqaba
12. Wali Qutub
ABDAL
Terdapat empat puluh orang Wali Abdal kesemuanya. Dua puluh dua
orang dari mereka berada di Negara Syam yakni Damsyik, Syria dan lapan belas
dari mereka berada di Negara Iraq. Menurut sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh
Imam Ahmad bin Hambal Rahmatullah ‘alaih bahawa sekali Hadhrat Sayyidina ‘Ali
Karramallahu Wajhahu telah ditanyakan orang tentang Ahli Syam yakni Para Abdal.
Hadhrat Sayyidina ‘Ali Karramallahu Wajhahu telah berkata bahawa dia telah
mendengar Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
bersabda
bahawa,
“Wali Abdal berada di Negeri Syam dan mereka berjumlah empat
puluh orang kesemuanya. Apabila seorang daripada mereka mati, Allah Subhanahu
WaTa’ala akan menggantikan tempatnya dengan seorang yang lain. Dengan menerusi
keberkatan mereka maka diturunkan hujan dan membantu mereka menghadapi
musuh-musuh dan menjauhkan azab bagi para penduduk Syam.”
ABRAR
Kebanyakan Ulama mengatakan bahawa Wali Abdal adalah Wali Abrar.
AKHYAR
Terdapat lima ratus orang Wali Akhyar kesemuanya dan adakalanya
meningkat
sehingga tujuh ratus orang. Kedudukan mereka ada di merata
tempat di atas muka
bumi ini. Terdapat Hussain pada nama mereka.
AQTAB
Terdapat 2 jenis Wali Aqtab:
1. AQTAB MU‘AIYINAH - Terdapat satu Qutub Al-‘Alam yang dikenali juga sebagai Qutub
Akbar atau Qutub Al-Irshad atau Qutub Al- Aqtab atau sebagai Qutub Al-Madar.
Namanya di Alam Ghaib ialah ‘Abdullah dan memiliki dua orang pembantu. Di
bawahnya terdapat dua belas orang Wali Qutub. Tujuh orang dari Wali Qutub
tersebut menduduki tujuh benua dan dinamakan mereka sebagai Qutub Aqlim dan
lima orang dari Wali Qutub tersebut tinggal di Negara Yaman. Mereka dinamakan
sebagai Qutub Wilayat.
2. AQTAB GHAIR MU‘AIYINAH - Terdapat di setiap bandar atau kariah, seorang Qutub yang akan
mendoakan kesejahteraan dan memohon dijauhkan dari segala bala dan musibah.
AUTAD
Tedapat 4 orang kesemuanya dan mereka menduduki empat penjuru
alam.
Terdapat 4 orang kesemuanya dan mereka juga menduduki empat
penjuru alam dan bernama Muhammad.
MUFRADAN
Seseorang Wali Ghauts yang menuju kepada maqam Qutub Al-Aqtab
akan terlebih dahulu melalui kedudukan Wali Fard atau dikenali sebagai Mufradan
atau Mufarridan.
MAKTUMAN
Mereka adalah Auliya yang tersembunyi dan tidak diketahui
keadaan mereka.
NUJABA
Mereka berjumlah 70 orang kesemuanya dan tinggal di Negara Mesir
serta terdapat Hassan pada nama mereka.
NUQABA
Mereka berjumlah tiga ratus orang kesemuanya dan mereka tinggal
di Negara Maghribi (Maroko) dan mereka bernama ‘Ali.
QUTUB
Terdapat 2 jenis Wali Qutub:
1. QUTUB AL-IRSHAD - Yang
pertama adalah mereka yang memberi khidmat petunjuk, memperbaiki hati, mentarbiyah
nafsu, membimbingkepada jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dan makbul di sisiNya. Mereka dikenali sebagai Ahli Irshad. Dari
kalangan mereka ini yang paling sempurna dan terbaik di zaman masing-masing dan
memiliki limpahan Faidhz yang sempurna, maka mereka digelar sebagai Qutub
Al-Irshad. Mereka adalah Naib Para Anbiya yang hakiki. Hati-hati manusia
bercahaya dan diberkati kerana mereka dan syarat bagi memperolehi keberkatan
tersebut dari mereka adalah dengan meletakkan I’tiqad serta kepercayaan yang
penuh terhadap mereka. Keupayaan mereka seumpama Nubuwwat.
Kemudian ada golongan yang kedua iaitu mereka yang berkhidmat
mengislahkan manusia dan mentadbir urusan keagamaan dan sebagai penghindar bala
dan musibah yang mana dengan kehendak Batin mereka dengan izin Allah Subhanahu
Wa Ta’ala akan memperbetulkan urusan-urusan tersebut. Mereka digelar sebagai
Ahli Takwin. Dari kalangan mereka itu yang paling tinggi dan kuat kedudukannya
dan menjadi penghukum atau penyembuh bagi mereka yang lain, maka mereka itu
digelar sebagai Qutub At-Takwin. Hal kehidupan mereka sepertimana kehidupan
Hadhrat Baginda Nabi Besar Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan
menjalankan urusan pentadbiran. Hadhrat Khidhr ‘Alaihissalam menduduki maqam
seperti ini. Dengan kedudukan mereka yang tinggi maka terzahirlah
perkara-perkara yang ajaib dan perkara ini adalah lazim. Keadaan mereka tidak
seperti Ahli Irshad kerana pada Ahli Irshad tidaklah semestinya berlaku
perkara-perkara yang menyalahi adat.
Ahli Irshad memiliki Karamat dalam bentuk yang berbeza di mana orang
orang awam tidak dapat memahaminya, bahkan ianya adalah urusan yang berupa Zauq
dan perasaan Syauq. Seseorang yang berhajat dan berkhidmat dengan mereka ini
dalam suatu jangkamasa yang panjang akan beroleh faedah yang besar dan adalah
mereka ini mengetahui keadaan tersebut.
Perkataan Qutub pada pengertian bahasa ‘Arab bererti penghulu
kaum manakala menurut istilah Ahli Tasawwuf dan Tariqat, Qutub bererti Penghulu
bagi Para Auliya Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Mereka berada pada tingkatan yang
teratas dari kebanyakan Para Wali serta terhimpun padanya kesempurnaan
Syari’at, Tariqat, Ma’rifat dan Haqiqat. Para Qutub menjadi tempat rujukan dan
petunjuk bagi Para Wali yang lain. Mereka membantu menyembuhkan
penyakit-penyakit hati yang ada dalam diri Para Wali dan orang-orang yang
menuju kepada Kewalian. Kedudukan mereka sangat tinggi dan tidak mudah dicapai
melainkan dengan Rahmat dari Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Mereka ada di tiap pelosok muka bumi dan
tidak seorang pun yang mengenali mereka kecuali bagi orang-orang yang
benar-benar ikhlas ingin mengenali mereka dan mengambil istifadah ruhaniah
yakni faedah keruhanian dari mereka.
Di dalam kitab Jami’
Karamatil Auliya dinyatakan bahawa Wali Qutub diberi gelaran ‘Abdullah dan
tingkatan Wali sesudahnya adalah Wali Aimmah yang berjumlah dua orang sahaja.
Seorang diberikan nama ‘Abdur Rabb dan seorang lagi bernama ‘Abdul Malik. Dua
orang Wali inilah yang nantinya akan menggantikan Wali Qutub ketika dia wafat
meninggalkan Dunia. Di bawah keduanya terdapat Wali Autad yang berjumlah empat
orang dan mempunyai tugas yang berlainan pada kawasan yang berlainan. Seorang
di Timur, seorang di Barat, seorang di Utara dan seorang di Selatan. Wali Autad
adakalanya terdiri dari kalangan kaum perempuan.
Tingkatan selanjutnya di
bawah mereka adalah Wali Abdal dan mereka berjumlah tujuh orang dan ditugaskan
menjaga tujuh iklim benua di Dunia. Kemudian ada tingkatan Wali Nuqaba iaitu
Wali Pengganti sebanyak dua belas orang di setiap peredaran masa dan jumlah
mereka tidak akan pernah bertambah mahupun berkurang sesuai dengan jumlah Buruj
Falak yang berjumlah dua belas. Kemudian terdapat juga di bawah mereka
tingkatan Wali Nujaba yang berjumlah lapan orang dan tingkatan yang terakhir
sekali adalah tingkatan Hawariyun.
Wallahu A’lam.
Menurut Hadhrat Syeikh
Muhammad Hisham Kabbani Quddisallahu Sirruhu terdapat lima tingkatan Qutub yang
tertinggi iaitu:
1. Qutub
2. Qutub Al-Bilad
3. Qutub Al-Mutasarrif
4. Qutub Al-Irshad
5. Qutub Al-Aqtab
Menurut beliau, Qutub adalah
seseorang yang Allah Subhanahu Wa Ta’ala kurniakan keupayaan menerusi Hakikat
Muhammadiyah untuk menghuraikan ilmu pengetahuan tentang hakikat Nabi
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sebelum kewujudannya sehinggalah diutuskan ke
Dunia. Qutub juga menghuraikan cabang cabang ilmu pengetahuan yang baru
menerusi hati Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Salallahu ‘Alaihi
Wasallam.
Qutub Al-Bilad
adalahbertanggungjawab untuk mentadbir urusan di Dunia dan memastikannya
berjalan lancar. Dia mengetahui tentang keperluan jasmani setiap bangsa manusia
dan bukan manusia. Qutub Al-Mutasarrif diberikan kemuliaan untuk mengarahkan
Malaikat kepada manusia atau makhluk yang berlainan dan dia bertanggungjawab
untuk berkhidmat kepada makhluk sehinggakan kepada ulat di dalam batu. Segala kemuliaan
ini diperolehinya menerusi Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam. Qutub Al-Irshad pula bertanggungjawab untuk memberikan nasihat
dan petunjuk kepada seratus dua puluh empat ribu Para Wali manakala Qutub
Al-Aqtab pula bertanggungjawab mengawasi kesemua Wali Aqtab.
adalah yang paling dekat dengan Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
pada zamannya. Ghauts ada pada setiap zaman dan dia diibaratkan seperti suatu
terusan yang akan membawa sesiapa sahaja yang dikehendakinya kepada Hakikat
Muhammadiyah dan Hakikat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Hadhrat Khwajah Khwajagan
Ghautsul Tsaqilain Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih
merupakan salah seorang dari mereka sepertimana Hadhrat Qutubul Aqtab Ghautsul
A’zam Syeikh ‘Abdul Qadir Al- Jailani Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Ghautsul
Aqtab Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih dan begitu juga
Hadhrat Imam Rabbani Ghauts As- Samdani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi
Sirhindi Rahmatullah ‘alaih.
Mereka datang silih berganti pada setiap zaman sama ada mereka
diketahui ataupun tidak diketahui. Para Wali Qutub, Aqtab dan Ghauts menghasilkan
limpahan ilmu kerohanian terus dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menerusi hati ke hati. Mereka diberikan
pengetahuan tentang segala perkara dan kejadian yang berlaku di atas muka bumi yang
berkaitan dengan angin ribut, gempa bumi dan hujan yang lebat. Mereka selalunya
dari keturunan yang mulia Ahli Keluarga Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam iaitu menerusi Hassani dan Hussaini.
Meskipun jika seseorang yang dikurniakan Qutub atau Aqtab atau Ghauts tidak
mempunyai pertalian keturunan Hassani mahupun Hussaini, mereka adalah
orang-orang yang Allah Subhanahu Wa Ta’ala hendak meninggikannya sepertimana
Hadhrat Salman Al-Farisi Radhiyallahu ‘Anhu yang mendapat pengiktirafan sebagai
Ahli Keluarga Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam. Meskipun beliau adalah seorang A’jam yang datang berhijrah dari Parsi
dan memeluk Islam setelah bertemu dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, namun kerana ketinggian Iman dan amalannya yang
Ikhlas, beliau telah diisytiharkan sebagai Ahlul Bait Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Adapun kedudukan yang lebih
tinggi dari yang tersebut di atas, adalah Sultanul
Auliya dan ianya merupakan kedudukan yang
tertinggi bagi seseorang Wali Allah. Mereka diberikan kewajipan untuk memenuhi
keperluan hati dan ruhani manusia. Mereka membawa raja-raja di Dunia kepada
Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Sultanul Auliya merupakan Khalifah Allah yang
sebenar di atas muka bumi pada zamannya dan dia merupakan wakil Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sementara seratus dua puluh empat
ribu Para Wali yang lain adalah sebagai mewakili kesemua seratus dua puluh
empat ribu Para Nabi dan Rasul ‘Alaihimus Solatu Wassalam. Wallahu A’lam.
Walaubagaimanapun, satu perkara yang perlu sentiasa dipegang
oleh sekelian Ahli Tariqat bahawasanya Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah Khatamun Nabiyyin yang bererti Penutup
Sekelian Nabi. Ini bermaksud, sesudah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, tidak akan ada lagi sebarang Nabi atau Rasul yang
baru akan muncul dengan membawa sebarang Syari’at yang baru sehinggalah ke Hari
Qiyamat yang mana inilah merupakan ‘Aqidah sekelian Ahlus Sunnah Wal Jama’ah
yang telah disepakati. Jika ada yang mendakwa dirinya sebagai Nabi atau Rasul
atau mendakwa membawa suatu Syari’at yang baru untuk ummat manusia dan ianya
bercanggah dengan Syari’at yang telah dibawakan oleh Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, maka adalah diyakini bahawa
ianya tertolak, manakala orang yang mengeluarkan dakwaan tersebut adalah sesat
dan jika dia mengajak manusia lain maka adalah dia itu sesat lagi menyesatkan,
dan adalah mereka itu Dajjal-Dajjal kecil yang sememangnya ditakdirkan wujud
sesudah kewafatan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
di kalangan Ummat sepertimana Musailamah Al-Kazzab dan ini merupakan suatui
ujian atas keimanan dan I’tiqad di kalangan Ummat Islam. Adapun Hadhrat Baginda
Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam yang akan muncul menjelangnya Hari Qiyamat bukanlah
Nabi yang baru kerana Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam telah pun dihantar 600 tahun
sebelum kelahiran Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dan pada usia 33 tahun telah diangkat ke langit. Nabi ‘Isa
‘Alaihissalam tidak akan membawa sebarang Syari’at yang baharu, sebaliknya
beliau akan turun sebagai seorang Ummat Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan melaksanakan Syari’at Islam dengan
Haq.
Wallahu A'lam Wa 'Ilmuhu Akmal Wa Atam.
No comments:
Post a Comment